Lato to idealny czas, aby odkrywać uroki Polski z perspektywy roweru. Historyczne zabytki Dolnego Śląska, czy dziewicze zakątki polskich lasów Podlasia – wszystko to możemy podziwiać podczas wycieczek rowerowych. Należy też pamiętać o bezpieczeństwie, szczególnie na przejazdach kolejowo-drogowych.
W 2023 r. doszło do 3 596 wypadków drogowych z udziałem rowerzystów, z czego ponad 25 proc. miało miejsce w lipcu i sierpniu. Jednym z kluczowych miejsc, gdzie rowerzyści powinni zachować szczególną ostrożność, są przejazdy kolejowo-drogowe.
Na przykład, na trasie Wrocław – Brzeg Dolny, przekraczamy tory aż 10 razy. Wybierając natomiast trasę Żelazny Szlak Rowerowy – Śląsk Cieszyński, tego dnia przekroczymy tory 5 razy.
Zachowaj szczególną ostrożność
Różnica masy pomiędzy pociągiem a rowerem jest ogromna. Lokomotywa waży co najmniej 80 ton, podczas gdy rower zaledwie około 11 kg. W starciu z pociągiem rowerzysta nie ma żadnych szans, dlatego przekraczając tory, należy zachować maksymalną koncentrację. Przed każdym przejazdem zatrzymaj się i upewnij, czy z lewej i prawej strony nie nadjeżdża pociąg.
Unikaj korzystania z telefonu podczas jazdy – jeśli musisz sprawdzić trasę, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu.
Zasady ruchu drogowego
Znajomość i przestrzeganie zasad ruchu drogowego są kluczowe. Na przykład znaki A-9 i A-10 informują, czy zbliżasz się do przejazdu z zaporami A-9 czy bez zapór A-10. Krzyż św. Andrzeja wskazuje miejsce zatrzymania przed przejazdem niewyposażonym w rogatki, a znak STOP oznacza bezwzględny nakaz zatrzymania.
Sygnalizacja świetlna
Czerwone migające światło i dźwięk gongu na sygnalizatorze przed przejazdem kolejowo-drogowym oznaczają zakaz wjazdu. Pamiętaj, aby zawsze stosować się do sygnalizacji świetlnej i przekraczać tory dopiero wtedy, gdy sygnalizacja zgaśnie i upewnisz się, że nie nadjeżdża pociąg.
Unikaj ryzyka
Gdy zapory zaczynają opadać, zatrzymaj się i czekaj, aż pociąg przejedzie i zapory się podniosą. Nigdy nie przechodź pod zamkniętymi rogatkami ani nie omijaj ich slalomem. Pociąg nie może skręcić ani ominąć przeszkody, a jego droga hamowania może wynieść nawet 1300 metrów.
Szacunek dla przepisów ruchu drogowego i rozsądek na przejazdach kolejowo-drogowych są kluczowe dla bezpiecznego powrotu z wycieczki rowerowej. Przestrzeganie zasad, zachowanie ostrożności i unikanie ryzyka zapewnią, że letnie wyprawy na rowerze będą nie tylko przyjemne, ale i bezpieczne.
Materiał został przygotowany dzięki wsparciu partnera – firmy Track Tec, czołowego europejskiego producenta materiałów do budowy nawierzchni kolejowej.