Ekolog Dominik Dobrowolski, bank Credit Agricole i spółka leasingowa EFL – to organizatorzy Akcji Czysta Wisła. Rezultaty tegorocznej edycji: 22 tys. uczestników, ponad 300 akcji na 14 rzekach i 480 ton zebranych śmieci
Akcja Czysta Wisła jest największą w Polsce inicjatywą na rzecz sprzątania rzek, prowadzoną w ramach kampanii ekologiczno-edukacyjnej #mniejplastiku.
Wolontariusze zebrali 21 230 worków śmieci o łącznej wadze 480 ton
Akcja Czysta Wisła odbywa się od końca sierpnia do początku października na całej długości rzeki Wisły i w całym jej dorzeczu. W tegorocznej edycji wzięła udział rekordowa liczba 22 460 wolontariuszy z 142 miejscowości, którzy zebrali 21 230 worków śmieci o łącznej wadze 480 ton.
Uczestnicy akcji sprzątali przede wszystkim brzegi rzek, ale w wielu miejscach organizowane były także akcje sprzątania z wody, na kajakach i łodziach, była też akcja sprzątania dna rzeki przez płetwonurków.
Największą masę i ilość stanowiły różnego rodzaju odpady z tworzyw sztucznych, butelki, styropian, folie, wiadra, kanistry i mnóstwo innych opakowań. Wśród wyławianych śmieci z Wisły trafiały się miejskie hulajnogi, meble, odpady poremontowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (lodówki, telewizory, kable). Wolontariusze wyciągnęli z Wisły także 1340 zużytych opon i części samochodowych.
Wysprzątanych zostało 1047 km brzegów Wisły
– Okazało się, że troska o czystą Wisłę łączy tysiące serc i rąk. W Akcję Czysta Wisła zaangażowało się wielu lokalnych aktywistów i organizacji społecznych. Byli z nami druhowie i druhny z ochotniczych straży pożarnych, harcerze, wędkarze, pracownicy Polskiego Czerwonego Krzyża, Błękitny Patrol WWF, samorządowcy a także wolontariusze z wielu firm. Wszystkim bardzo dziękuję – mówi ekolog i podróżnik Dominik Dobrowolski, inicjator i główny koordynator Akcji Czysta Wisła.
Akcjom towarzyszyła szeroko zakrojona edukacja ekologiczna
W Akcji Czysta Wisła nie ilość zebranych śmieci była najważniejsza, ale zaangażowanie uczestników i chęć stałej troski o stan rzeki. Akcja Czysta Wisła, podobnie jak cała kampania #mniejplastiku, ma na celu zwracanie uwagi na problem zanieczyszczenia środowiska, szczególnie plastikowymi odpadami i uświadamianie wszystkim konsumentom, że tylko my możemy ten problem rozwiązać.
– Wszystkie te akcje były pretekstem do prowadzenia szeroko zakrojonej edukacji ekologicznej. Rozmawialiśmy o tym dlaczego plastik szkodzi środowisku i zabija życie w wodzie. Promowaliśmy system kaucyjny i segregację śmieci, wyjaśnialiśmy zasady recyklingu i ochrony rzek. Bardzo pomagały nam media, za pośrednictwem których mogliśmy dotrzeć do blisko 5 mln ludzi w całej Polsce – podkreśla Przemysław Przybylski, rzecznik Credit Agricole, współorganizator Akcji Czysta Wisła.
Więcej informacji znajdziesz na RaportCSR.pl