Przejdź do treści

Normalizacja tematu menstruacji – kampania społeczna

„Okres w moim życiu” to kampania społeczna Gazeta.pl i inicjatywy TakDlaPodpasek.pl, realizowana wspólnie z Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation. Celem akcji jest normalizacja tematu menstruacji oraz zaapelowanie o wprowadzenie do polskich szkół darmowych środków higieny osobistej i edukacji menstruacyjnej. W ramach prowadzonych działań znane Polki opowiadają o akceptacji własnego ciała, o dostępie do podpasek i o tym, jak okres wpływa na ich życie zawodowe. 

 

Okres wciąż uznawany jest za temat wstydliwy i często bywa ignorowany w przestrzeni publicznej. Tymczasem dostęp do środków higieny menstruacyjnej to podstawowe prawo człowieka, umożliwiające kobietom i dziewczynkom godne życie. Z okazji Dnia Kobiet Gazeta.pl, działając w duchu deklaracji redakcyjnej, wspólnie z inicjatywą  TakDlaPodpasek.pl, Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation postanowiła rozpocząć rozmowę na temat kobiecego okresu. Do akcji dołączyły znane Polki: Young Leosia, Aleksandra Hamkało, Katarzyna Figura, Agata Młynarska, Anita Sokołowska, Betty Q, Karolina Brzuszczyńska oraz Martyna Kaczmarek. Bohaterki kampanii opowiadają o swoich doświadczeniach menstruacyjnych, pokazując, że to, co się dzieje z naszym ciałem, ma wpływ na każdą sferę życia. 

 

– To już tradycja, że na 8 marca Gazeta.pl z partnerami przygotowuje odważną i mądrą akcję społeczną – mówi Rafał Madajczak, redaktor naczelny Gazeta.pl. – Akcją „Okres w moim życiu” po raz kolejny pokazujemy, że nasza deklaracja redakcyjna nie jest pustym dokumentem, tylko planem działania. Jestem dumny z tego, że to my będziemy normalizować okres. Liczę, że z czasem do Okresowej Koalicji i Gazeta.pl dołączą też inne media i czołowe marki.

 

– 54% nastolatek w Polsce przynajmniej raz nie poszło do szkoły z powodu okresu. 21% dziewczynek musiało zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej. Nie zgadzamy się na to. Czas to zmienić. Wprowadźmy w życie przepisy, dzięki którym we wszystkich polskich szkołach pojawią się darmowe środki menstruacyjne i edukacja na temat zdrowia menstruacyjnego. Mamy na pokładzie Okresowej Koalicji ponad 20 organizacji, które prowadzą działania w tym kierunku. Tylko rozwiązanie systemowe może uchronić dziewczynki przed przerwami w edukacji, nierównością i stygmatyzacją z powodu okresu. Ustawa, która nam to zapewni, jest w Polsce niezbędna – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.

 

Kampania „Okres w moim życiu” rozpoczęła się 1 marca od działań teaserowych w przestrzeni miejskiej. W Dzień Kobiet, 8 marca w największych miastach w Polsce pojawią się plakaty z wizerunkami bohaterek akcji. Kampanii towarzyszyć będą ogólnopolskie działania reklamowe – na nośnikach reklamy zewnętrznej, w kinach sieci Helios, w serwisach Gazeta.pl oraz w mediach społecznościowych.  

 

Poza opowieściami bohaterek kampanii na stronie akcji okreswmoimzyciu.pl można podpisać apel TakDlaPodpasek.pl, który zostanie przekazany polskim parlamentarzystkom i parlamentarzystom. 

 

 

Udostępnij