Odnawialne Źródła Energii (OZE), takie jak energia wiatrowa, słoneczna, geotermalna czy oceaniczna, stają się fundamentem nowoczesnej, zrównoważonej gospodarki. Dzięki wdrożeniu odpowiedniej polityki energetycznej, te technologie stają się coraz bardziej powszechne, oferując czystsze i stabilniejsze alternatywy dla tradycyjnych paliw kopalnych. Jednym z liderów w wykorzystywaniu odnawialnej energii jest sektor kolejowy.
Branża kolejowa nie tylko przyczynia się do zmniejszenia emisji spalin, ale również stawia na innowacyjność i proekologiczne rozwiązania, zmieniając sposób, w jaki podróżujemy i transportujemy towary. Polska, w ramach realizowanej strategii dekarbonizacji, coraz śmielej wprowadza OZE do swojej sieci kolejowej, skutecznie odpowiadając na wyzwania związane z globalnym ociepleniem.
Panele na dworcach PKP
W Polsce znajduje się wiele źródeł odnawialnej energii, które ostatnio najczęściej kojarzone są z farmami wiatrowymi na Bałtyku. Według prognoz, ich produkcja w ciągu najbliższych 5 lat ma zapewnić ponad 10% energii elektrycznej w kraju. Mniejsze źródła, które nie mają na celu zaspokajania potrzeb całego państwa, istnieją już teraz.
Przykładem mogą być instalacje fotowoltaiczne zainstalowane na stacjach kolejowych, dzięki działaniom PKP PLK. Dzięki tym inwestycjom, kolej zarówno wspiera proces ograniczania śladu węglowego w swoim sektorze, jak też generuje znaczne ilości energii, która zasila infrastrukturę kolejową a w dodatku zostaje odsprzedawana, co pozwala zasilić do kilku setek gospodarstw domowych rocznie.
Słoneczne panele na kolei a cele klimatyczne
Wydaje się więc, że dworce kolejowe mogą stać się nowymi mikro-farmami źródeł odnawialnej energii wykorzystującej, w tym przypadku, słońce. Najlepszym przykładem takiej inwestycji jest stacja kolejowa w Rybniku, która jest jednym z 24 dworców posiadających profesjonalne panele fotowoltaiczne.
W ten sposób sektor kolejarski staje się mocniejszym graczem na rynku transportu publicznego i redukuje emisję trującego dla środowiska dwutlenku węgla o prawie 2000 ton rocznie. Dzięki tej ekologicznej oszczędności, Polska przyczynia się do realizacji założeń Unii Europejskiej, która dąży do neutralności klimatycznej, którą chce osiągnąć w 2050 roku.
Co więcej, korzystanie z paneli fotowoltaicznych jako źródła OZE nie jest jedynym rozwiązaniem używanym w sektorze kolejowym. Istnieją pociągi w pełni elektryczne, hybrydowe jak też lokomotywy XXI wieku, czyli z napędem wodorowym, które są rewolucyjne poprzez zawartą w nich technologię. Wszystkie te pociągi mogą być bardziej ekologiczne poprzez zasilanie różnymi rodzajami OZE.
Z tych rozwiązań technologicznych wynikają również korzyści ekonomiczne w transporcie kolejowym. Oszczędność na wykorzystywaniu energii oraz niezależność od paliw kopalnych będą miały pozytywny wpływ na efektywność kolei, jak i jej efektowność, stawiając kolej na pierwszy miejscu jako najbardziej atrakcyjny środek transportu.
AA
Materiał został przygotowany dzięki wsparciu partnera – firmy Track Tec, czołowego europejskiego producenta materiałów do budowy nawierzchni kolejowej.