Przejdź do treści

Nowa publikacja FOB – DEI w branży kreatywnej

Czy branża kreatywna jest szczególna w kontekście budowania włączających, otwartych na różnorodność miejsc pracy? Czy rozwiązania, które w niej funkcjonują sprzyjają pracownikom_com, czy pomagają tworzyć “lepsze opowieści”? Jaką odpowiedzialność za to ponosi branża, a gdzie zaczyna się odpowiedzialność jej klientów i partnerów biznesowych? Odpowiedzi na te pytania zawiera najnowsza analiza tematyczna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W publikacji prezentowane są wyniki i wnioski z pilotażowego badania Diversity IN Check Creative oraz komentarze ekspertów i ekspertek w obszarze DEI, ESG i komunikacji. 

W 12 rocznicę powstania Karty Różnorodności w Polsce, obchodzoną 14 lutego, oddajemy w Państwa ręce publikację, która jest wynikiem połączonych działań: organizacji branżowych, biznesu i środowiska akademickiego. Ta koalicja powstała z potrzeby przyjrzenia się sektorowi kreatywnemu w Polsce w kontekście DEI.

“Kiedy w połowie 2022 roku rozpoczynaliśmy projekt Diversity IN Check Creative, uznaliśmy, że aby tworzyć narracje bardziej włączające, wzmacniające otwartość na różnorodność,  trzeba postawić na dwie rzeczy. Z jednej strony – na wykorzystanie wiedzy, edukacji i narzędzi, które pomogą tworzyć lepsze, bardziej przyjazne  miejsca pracy w sektorze kreatywnym. W tym także pozwalające na ich rozwój, edukację i budowanie świadomości pracowników i pracownic. Po drugie, że konieczna jest także edukacja wzmacniająca wśród klientów tej branży – zrozumienie swojej roli w tym procesie i przyjęcie współodpowiedzialności” – mówi Marzena Strzelczak, doradczyni zarządu FOB ds. DEI.

Dlaczego branża kreatywna?

Przyjrzenie się właśnie tej grupie wynikało z przekonania, że branża kreatywna odgrywa szczególną rolę w tworzeniu obrazu świata funkcjonującego w zbiorowej świadomości, jej sile kształtowania poglądów grup i jednostek. Jej produkty i usługi, narracje obecne w przestrzeni publicznej mogą wspierać różnorodność lub przeciwnie – wzmacniać i utrwalać stereotypy. Czy jako miejsca pracy jest faktycznie otwarta, włączająca, czy sprzyjają temu funkcjonujące w niej rozwiązania – Adrianna Lepka, ekspertka badania DEI podsumowuje w publikacji wnioski z pilotażowego badania DINC Creative, które zostało zrealizowane w FOB w ubiegłym roku.

Temat jest wciąż niszowy

Orientacja sektora kreatywnego na zarządzanie różnorodnością jest stosunkowo nowym zjawiskiem i obejmuje niewielką liczbę firm. Tymczasem sektor ten jako kulturotwórczy, innowacyjny, oparty na nowych technologiach i mający bardzo szerokie oddziaływanie społeczne – powinien być prekursorem w zakresie promowania i wdrażania rozwiązań na rzecz inkluzywności i różnorodności – pisze w analizie Ewa Lisowska, prof. SGH w Warszawie. Przyglądając się doświadczeniom z innych rynków, w tym brytyjskiego, wskazuje pięć kluczowych zasad, które wzmocnią różnorodność i włączenie w branży kreatywnej.

Lekcja do odrobienia

W 2023 roku po raz pierwszy w Polsce zrealizowano badanie DEI Census, które ujawnia, jak bardzo zmiany potrzebują osoby pracujące w branży. Między innymi o tym piszą: Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej (SAR), podsumowujący główne wnioski z DEI Census oraz Anna Kiedrzyńska-Tui, podejmująca ten temat z perspektywy osoby zarządzającej małą agencją PR.

Natomiast Sylwia Jedyńska, sustainability managerka Group One, a zarazem Arbitrzyni w Komisji Etyki Reklamy przypomina, że jak przeciwstawić się dyskryminacji mogą odbiorcy i odbiorczynie komunikatów reklamowych. Kodeks Etyki Reklamy przygotowany przez Radę Reklamy stoi na straży równości i przeciwdziała dyskryminującym przekazom w komunikacji marketingowej. Artykuł 4 mówi jasno: „Reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość”.

Wspólna sprawa

Otwartość na różnorodność, co potwierdzają liczne badania, wzmacnia kreatywność, jej wrogiem jest z pewnością stres. Anna Kiedrzyńska-Tui analizuje codzienność branży kreatywnej z perspektywy szefowej małej agencji PR: “ W polskim dyskursie publicznym różnorodność najczęściej kojarzy się jako dbanie o równość płci w sferze zawodowej oraz akceptowanie osób LGBT+ w miejscu pracy. Rzecz jest jednak znacznie głębsza, a te dwie gorące kwestie są jedynie i aż gorejącą raną dla wielu firm, organizacji i ludzi w Polsce“ – pisze”. Natomiast dr Tomasz Dąbrowski wraz Michaliną Konkel z Diversity Hub w analizie dzielą się doświadczeniami z wdrożeń dotyczących DEI, przedstawiając konkretne rozwiązania po które sięgają firmy z branży kreatywnej.

Agata Kostrzewa, specjalistka od komunikacji, badaczka z Narrative Impact, w swoim artykule tłumaczy, jak komunikacja marketingowa wpływa na naszą rzeczywistość. W swojej wypowiedzi podkreśla, że “inkluzywne podejście do tworzenia komunikacji to coś więcej niż tylko unikanie stereotypów. To przede wszystkim nastawienie na to, by komunikując się, traktować ludzi podmiotowo i z szacunkiem”.

Bardziej inkluzywnych przekazów oczekuje od branży kreatywnej także biznes. Idealnie, jeśli zarazem rozumie swoją rolę i odpowiedzialność, o czym piszą partnerzy badania – Ewa Sobiech,  menedżerka ds. Zaangażowania Pracowników, różnorodności i inkluzywności w Philip Morris Polska i Maciej Jancewicz z NatWest Group Polska.

Więcej: DEI w branży kreatywnej – włączające miejsca pracy i lepsze opowieści – Forum Odpowiedzialnego Biznesu (odpowiedzialnybiznes.pl)

Udostępnij