To już kolejny raz, kiedy sieć Lidl Polska zdecydowała się wspierać rodzimych rolników, wprowadzając do swojej oferty niedoskonałe z wyglądu warzywa i owoce, jednak wciąż pełne wartości odżywczych. „Krzywe” marchewki, selery oraz buraki, żółte pomidory i „za duże” jabłka trafią na półki już w poniedziałek 9 stycznia w supercenach. Chociaż wyglądają inaczej, smakują tak samo – za mniej!
Lidl Polska wspiera polskie gospodarstwa, oferując w swoim asortymencie niedoskonałe owoce i warzywa. Sieć zapoczątkowała działanie już w styczniu 2021 roku, kiedy odpowiedziała na apel pana Mieczysława, którego „krzywe” buraki nie znajdowały kupców. Sprzedawać je zdecydował się wtedy Lidl Polska, oferując swoim klietom wartościowy produkt w niższej cenie. Od tego czasu w asortymencie pojawiały się również inne niedoskonałe warzywa. Teraz, oprócz buraków, marchewek i selerów, do sprzedaży pierwszy raz trafiły ponadto „rozkalibrowane”, czyli zbyt duże jabłka i żółte pomidory z wadami skórki. W ten sposób sieć handlowa wspiera nie tylko rolników i sadowników, których zbiory nie mieściłyby się w surowych normach dotyczących wyglądu oraz wielkości sprzedawanych warzyw, ale również oferuje swoim klientom asortyment w niskiej cenie – co jest szczególnie ważne, biorąc pod uwagę obecną inflację.
„Ponad 1000 ha naszych sadów zapewnia klientom sieci Lidl Polska nieustanny dostęp do pysznych jabłek już od wielu lat. Każde z nich zawsze spełnia kryteria i normy handlowe dopuszczające je do sprzedaży. Dostępne w aktualnej ofercie jabłka z naszych sadów są większe od standardowych, czym odbiegają od wyznaczonych standardów. Są jednak tak samo bogate w smak oraz wartości odżywcze, dlaczego cieszymy się, że trafią do konsumentów w całej Polsce” – mówi Hubert Woźniak, prezes Organizacji Producentów Owoców Rajpol.
Lidl Polska nieustannie dąży do ograniczenia marnotrawienia żywności, rozpoczynając zmiany już na poziomie łańcucha dostaw, a także podpowiada i edukuje w jaki sposób działać zgodnie z ideą no waste. Firma prowadzi m.in. swój autorski projekt „Kupuję, nie marnuję”, w ramach którego w niższej cenie oferuje produkty o krótkim terminie przydatności, jednak w pełni wartościowe. Dużym zainteresowaniem klientów cieszą się też właśnie niewymiarowe jabłka sprzedawane prosto ze skrzyń, „krzywe” buraki, marchewki oraz inne warzywa, które obrodziły w nadmiarze. Wprowadzając je do oferty, detalista przeciwdziała ich zmarnowaniu, jednocześnie wspierając polskich dostawców w sprzedaży tych produktów.
„Wysoka jakość jest dla nas bardzo ważna, co potwierdzają certyfikaty, m.in. GlobalGAP i GRASP, czy IFS. Surowe normy dotyczące wyglądu i wielkości warzyw sprawiają, że musimy odrzucać niektóre partie, chociaż są one tak samo wartościowe pod względem odżywczym. Dzięki inicjatywie Lidl Polska możemy zapobiegać ich marnowaniu oraz ograniczyć koszty, z którymi musielibyśmy mierzyć się w przypadku niesprzedania wyprodukowanych partii” – twierdzi Michał Gulczyński, członek zarządu w firmie Polfarm.
O tym, jak ważne jest obecnie wsparcie Polskich gospodarstw, mówi również Rafał Zarzecki, prezes grupy Citronex: „Obecnie koszty prowadzenia działalności są wysokie, a przedsiębiorcy, tak jak klienci, mierzą się ze wzrostami cen. Cieszymy się zaufaniem Lidl Polska ze względu na wysoką jakość oferowanych przez nas pomidorów. Te, które trafiły tym razem do sprzedaży, normalnie zostałyby odrzucone ze względu na nieidealny kształt i wygląd, pomimo zachowania wszelkich innych norm. Pomidory z takimi cechami w tej odmianie to ok. 15 do 20% przypadków, a część z nich musielibyśmy po prostu wyrzucić”.