W poniedziałek, 25 września, ruszyła VI zbiórka obuwia dla osób dotkniętych kryzysem bezdomności organizowana przez firmę woshwosh. Zebrane i odświeżone buty, jak zawsze, trafią do osób najbardziej potrzebujących. Dzięki pięciu edycjom zbiórek udało się pomóc ponad 45. tysiącom osób potrzebującym.
Kiedy zima budzi strach
Nadchodząca zima, szczególnie ta, która jest właśnie przed nami, może być jedną z najtrudniejszych jaką przyjdzie nam przeżyć. W kontekście toczącej się wojny w Ukrainie, zmian politycznych i ekonomicznych każdy z nas obawia się o to, czy nie zabraknie nam „ciepła”, do którego tak się przyzwyczailiśmy. W jeszcze trudniejszej sytuacji są Ci, którzy domu nie mieli i nie mają- osoby dotknięte bezdomnością, których w Polsce według oficjalnych danych jest ponad 35 tysięcy, a według nieoficjalnych, może być nawet dwa razy więcej.
Od wielu lat w tym trudnym okresie niskie temperatury niejednokrotnie są przyczyną wielkich tragedii i mogą prowadzić nawet do śmierci. Pozbawieni dachu nad głową, bez ciepłej odzieży i odpowiedniego, zimowego obuwia bezdomni każdego dnia walczą o swoje życie. Ale dzięki Martynie Zastawnej, założycielce marki woshwosh i pomysłodawczyni zbiórki, nie są w tej walce pozostawieni sami sobie. To ona 6 lat temu postanowiła pomóc osobom w kryzysie bezdomności organizując dla nich zbiórkę obuwia.
W kontekście działalności marki woshwosh, która na co dzień popularyzuje działania Zero Waste zajmując się czyszczeniem i naprawą obuwia, zainicjowanie tak ważnej dzisiaj akcji społecznej na stałe wpisało się w strategię CSR wielu firm, które co roku przyłączają się do akcji.
– Dla mnie, jako aktywistki, obojętność wobec drugiej, potrzebującej osoby jest najgorsza, dlatego od 6 lat staram się nie tylko zwrócić uwagę na problem bezdomności, ale przede wszystkim realnie pomóc. Tegoroczna edycja jest dla mnie niezwykle ważna, ponieważ wiem, że w wyniku czasów w jakich przyszło nam żyć, zapotrzebowanie na zimowe obuwie jest znacznie większe niż miało to miejsce rok temu. Z drugiej strony, wiem, że po raz kolejny nie jestem z tym sama – mogę liczyć na wspaniały zespół, pomoc partnerów i wsparcie wszystkich tych, dla których pomaganie jest ważne. Liczę, że razem uda nam się „przejść przez zimę” i przekazać rekordową liczbę butów – komentuje Martyna Zastawna.
Edukacyjna wartość zbiórki szansą dla Planety
Od sześciu lat akcji przyświeca jeszcze jedna bardzo ważna wartość, która pozwala realnie zmieniać nawyki osób w nią zaangażowanych. Drugorzędnym celem, jednak nie mniej ważnym, jest poszerzanie świadomości na temat Zero Waste i odpowiedzialnej mody. Uczymy się, że zamiast wyrzucać buty, w których nie chodzimy, możemy je oddać innym, przedłużyć ich życie i w ten sposób pomóc drugiej osobie i Planecie. Takie podejście sprawiło, że marka woshsowsh oswaja i kreuje nowe nawyki konsumentów, realizując tym samym misję związaną z edukacją branży obuwniczej i modowej w zakresie wdrażania realnych, transparentnych zmian mających na celu obniżenie śladu węglowego i zmianę nawyków zakupowych.
Naprawdę pomagać
Od samego początku woshwosh zaprasza do udziału w zbiórkach firmy, które realizują strategię CSR. W tej edycji, wśród swoich pracowników, obuwie będzie zbierać marka Electrolux, która jest głównym partnerem zbiórki, a także Stena Recycling – partner zbiórki, który do działania angażuje również swoich klientów. Zbiórkę wspiera także Jetline, który udostępnia na czas trwania zbiórki swoje ekrany w Warszawie. Jak przy kilku ostatnich zbiórkach, InPost, jako partner akcji gwarantuje 1000 darmowych kodów nadania w urządzeniu Paczkomat dla największego gabarytu oraz wsparcie finansowe na czyszczenie i dezynfekcję wysyłanego obuwia. Darmowe kody nadania można uzyskać wysyłając zapytanie e-maila na adres napiszdonas@woshwosh.com.
Warto w tym miejscu dodać, że od początku woshwosh przykłada bardzo dużą uwagę do tego, aby przekazane obuwie trafiało do naprawdę potrzebujących osób, a zebrane buty faktycznie odpowiadały ich potrzebom. Są to wyłącznie sprawdzone fundacje z Warszawy, Gdańska, Krakowa i całej Polski.
– Cieszę się, że i w tym roku udało się znaleźć partnerów, którzy decydują się na zbiórkę obuwia wśród swoich pracowników. To motywuje mnie do organizowanie kolejnych edycji. Chociaż przed nami bardzo dużo pracy związanej z przygotowaniem obuwia, to wiem, że warto robić to dla innych, dla tych, którzy nas potrzebują i warto również promować w społeczeństwie ekologiczny aspekt samej akcji…bo niezmiennie – oddać to znaczy URATOWAĆ – i to słowo można odnieść zarówno do odzyskanego obuwia, jak i ludzkiego życia – dodaje Martyna Zastawna.
Akcja trwa od 25 września do 9 października. Obuwie można wysłać na adres: woshwosh ul. Płochocińska 35, 04-033 Warszawa, z dopiskiem “Zbiórka”. Dodatkowo każda z osób, która wyśle buty, otrzyma 20% rabatu na czyszczenie lub naprawę swoich butów